Beszélgetések Máriával

Beszélgetések Máriával

#meneither

Hogyan nem verte el a seggemet 33 évvel ezelőtt Kerényi Miklós Gábor....

2017. november 16. - Hókirályfi

Vigyázat!!! Alábbi írásom nyomokban...mit nyomokban...nagy mennyiségben  okoskodást tartalmaz olyan témáról - a színházról - melyet csak amatőr szinten ismerek. Tudálékosságomra nem mentség, csupán magyarázat lehet, hogy egyrészt hajlamom van az ilyesmire, másrészt célom, hogy okfejtéseimmel a színházi munkát még nálam is kevésbé ismerők számára érthetővé tegyem a történteket. Persze lehetséges, hogy sokan úgy vélik épp eleget tudnak erről a témáról. Az ő kedvükért az okoskodós részeknél eltérő színt és betűtípust fogok használni, így azok a bekezdések tetszés szerint átugorhatók lesznek.

Előrebocsájtom, hogy - dacára a címválasztásnak - nem kívánok gúnyt űzni a #metoo név alatt világszerte összegyűlő, szexuális molesztálásukat nyilvánosságra hozó férfiak és nők szenvedéseiből és bátorságából. Ellenkezőleg, tisztelem őket és együtt érzek velük.  A szexuális abúzus megvallása olyan, mint a hurutos légcsőből felköhögött slejm: megkönnyebbülést hoz, de a környezetben viszolygást ébreszt. Akire pedig ráfröccsen.., nos az megnézheti magát utána. Kerülni fogják mint a leprást, kitörlik a mobilszámát a telefonokból, a nevét pedig csupa kisbetűvel írják be...stb...stb.

A helyzet az, hogy nekem is vannak tapasztalataim Keroval kapcsolatban,  a pedagógiai módszereiről, a munkastílusáról, a színészvezetéséről, a viselt dolgairól. Igaz, hogy nem teljesen friss keletűek ezek az élmények, de hát ugye ez az eddigiek alapján nem is szükséges. Sőt, az eltelt évtizedek bizonyos patinával vonhatják be a történeteket, zamatosabbá és izgalmasabbá téve azokat. 

1983 őszén találkoztunk először Gödöllőn, amikor jelentkeztem a GT-80 nevű amatőr színjátszó csoportba. Ő volt a rendező, a csoport vezetője, külsőségekben tökéletesen a mai Kerora emlékeztetően köpcös volt, kopasz, ugyanilyen szakállal, csak kevesebb ránccal. A csoport 8-12 főből állt, pedagógusok, egyetemisták, de volt köztünk villanyszerelő, építészmérnök,  gimnáziumi tanuló és kocsmáros is. Egyetlen dolog kötött össze mindannyiunkat: az hogy színházat akartunk csinálni. Gábor pedig segített ebben. Voltak már bizonyos tapasztalataim iskolai színjátszás terén, de bevallom akkoriban nem volt teljesen világos számomra hogy mit is csinál pontosan egy színházi rendező. Hisz ugye adott egy színdarab, a színészek pedig összeállnak, betanulják és eljátsszák. A végén meghajolnak, a közönség pedig tapsol. Minek ide még rendező? Talán ő az aki a próbák alatt végig ügyel a rendre, hogy mindenki jól viselkedjen, ne törjék ki az ablakot pl ? Az elkövetkező 5 évben Kerényi Miklós Gábor munkáját figyelve megértettem, hogy mit csinál egy rendező.

Heti két alkalommal volt próbánk, 2-3 óra esténként, de a bemutató közeledtével gyakrabban, sőt volt  hogy egész napokat dolgozott együtt a csapat. A próbák elején a bemelegítések biztosították, hogy a testünk, mint egyik fontos munkaeszközünk a színpadon kellően laza, de rugalmas és mozgékony legyen, a hangunk, mint másik fontos munkaeszközünk megfelelően telt, erős és a hátsó sorokban is (sőt adott esetben a művház túlsó fertályán is) jól hallható legyen, az elménk pedig, mint legfontosabb munkaeszközünk egybefogott, koncentrált, egymásra és a darabra hangolt állapotba kerüljön. Számos gyakorlat létezik mindezek elérésére az egyszerű tornamozdulatoktól a légzőgyakorlatokon, gyermekmondókákon, skálázásokon át a relaxációig. Csak ezt követően jött az érdemi munka, amikor az éppen aktuális darabon dolgoztunk. Megértettem, hogy a rendező viszonya az előadáshoz körülbelül olyan, mint a festőé az elkészült képhez. Az ecset, a vászon és a festékek hiába fognának össze, az eredményben nem sok köszönet lenne. A rendező megkeresi a darabot, elolvassa, kialakítja róla a koncepcióját, kiválasztja a szerepekre a színészeket, elképzeli hozzá a jelmezeket, zenét, világítást, esetleg koreográfiát. És már kész is az előadás. Legalábbis a rendező fejében. Utána már csak annyi a teendője, hogy mindezt fizikai síkon is megjeleníti. Megtervezi a próbafolyamatot az olvasópróbától a főpróbáig illetve bemutatóig. Az ő vászna a színpad, színei pedig a színészek. Most látom csak, hogy milyen érdekes  ez a hasonló szóalak a magyar nyelvben. A magyar színész színlel, szemben az angollal, aki cselekszik, és a némettel, aki játszik. No de vissza a tárgyhoz. A próbafolyamat végére a játékosok megértik és elfogadják a rendező koncepcióját és abban az általuk játszott karakter jellemét, motivációit. Képesek arra, hogy szövegükkel, hangsúlyaikkal, mozdulataikkal mindezeket megjelenítsék a színpadon. Nem csupán engedelmes, passzív eszközök persze, mert az már megint egy másik műfaj, úgy hívják bábszínház.

Az előadás létrehozása egy közös alkotófolyamat, melynek során formálódik a darab, és közben a rendező és a színész is alakul, csiszolódik. Mindenki érdekét az szolgálja, ha ebben a helyzetben a rendező  a domináns fél, aki erős kézzel irányít, a folyamatokat kézben tartja és összehangolja. Vannak kiosztott feladatok,  a professzionális színházakban különösen, de az amatőr színpadoknál is. Van felelőse a jelmezeknek, kellékeknek, világításnak. De az egyetlen és végső nagy felelős, aki azért felel hogy mindezek együtt működjenek és hogy általuk a színpadon megtörténhessen a varázslat, az a rendező. Ha nem gyullad ki a megfelelő pillanatban a megfelelő reflektor, ha nincs a helyén a..tudomisén.. kellék kitömött mormota, ha nem lép be az ajtón a szereplő a végszóra, akkor ez egy bosszantó momentum, ami megszakítja a próbafolyamatot, a játékosok kiesnek a szituációból, mindenki megáll, amíg valaki nem orvosolja a bajt. Aztán ilyenből van mondjuk zsinórban nyolc. Ezekre sokféleképpen lehet reagálni a kéréstől kezdve a szelíd ejnye-bejnyén át az üvöltésig. És a rendező reagál is...sokféleképpen. Nem az a célja hogy sértsen, hanem hogy motiváljon. Tisztában van a kontraszt és a dinamika használatával. Ha valaki állandóan ordít, akkor az semmivel sem jobb, mintha állandóan csak dünnyögne az orra alatt. Tehát a rendező kéréssel kezd, abból is a kedélyesebb hangvételűvel. Ezt követi azután a figyelmeztetés, az emeltebb hangú rászólás, és ha közel a bemutató, vagy ismétlődik a szóvá tett hiányosság és ezek miatt feszül a hangulat, akkor bizony jöhet a durva üvöltözés, a nagyon durva üvöltözés is akár. Ami azt illeti, hosszú évek  kemény munkájának köszönhetően én is megtanultam kiereszteni a hangomat, ennek később tanárként nagy hasznát is vettem. Fontos szerepe van a technikának, hogy hova és hogyan veszi az ember a levegőt, hogyan támasztja meg a hangot, és ugye gyakorlás... gyakorlás... gyakorlás. Ismeretségünk alatt számos alkalommal hallottam Gábort üvölteni. Soha sem irányult ez ellenünk, soha sem éreztem belőle megalázást vagy fenyegetést. Amúgy meg szóval gyilkolni pianóban és kedvesen is lehet, ha valakinek ez a célja. Egyetlen alkalommal voltam tanúja egy komoly verbális csetepaténak. Veszprémben voltunk, valamilyen színjátszó fesztiválon és a zsűri véleményezte az előadásunkat. Az egyik zsűritaggal keveredtek kemény szóváltásba az előadásunkkal kapcsolatban.  Kerényi nem habozott konfrontálódni, hogy megvédje a darabot. A tartalmi mondanivaló már emlékeim homályába vész, hogy pontosan mi is hangzott el nem tudom, de olyan regiszterben és decibellel még nem hallottam embert ordítani, mint amit  Gábor produkált. Akkor nagyon szerettem volna éppen valahol máshol lenni. A "vitapartnerről"  viszonylag keveset tudtam, de az kiderült, hogy a zsűrizést kedvező alkalomnak érezte arra, hogy korábbi vélt vagy valós sérelmeiért törlesszen Gábornak. Az illetőt amúgy Paál Istinek hívták, akkoriban ő igazgatta a Veszprémi Petőfi Színházat.

Egyébiránt én csak egy kicsi ám lelkes fogaskereke voltam a gépezetnek, de számos színpadi produkció létrehozásában és előadásában rész vettem Gábor irányítása alatt. Volt köztük április 4-i műsor, Scwajda György, Eörsi István darabjai, Arany János ballada, de Gábor által írt mesejáték is. Rendszeresen felléptünk velük Gödöllőn, és a környező kis falvak kultúrházainak színpadán, budapesti művelődési házakban és amatőr színjátszó fesztiválokon szerte az országban. Órákat zötykölődtünk az egyetem öreg robur buszával, hogy aztán jöjjön a díszletpakolás, építés, előadás, majd bontás, pakolás vissza az autóra és döcögés haza. Cseppet sem éreztük fárasztónak vagy megerőltetőnek ezeket, mert a csoportban jó volt a hangulat. Gyakran összejöttünk valamelyik csoporttag lakásán bulizni, olyan is volt hogy Gáboréknál. Rengeteget beszélgettünk, vitáztunk, megváltottuk a világot. Több nyáron is volt hogy együtt töltöttünk egy hetet valamilyen kempingben, ahol már a következő évi darabbal foglalkoztunk, közben rengeteg bulival, játékkal. Gábor családdal együtt érkezett. Akkoriban még mindenkit másképp hívtak : a feleségét Áginak, a körülöttünk futkosó kis fiait becenevükön Vidrának és Hódinak, no és persze ő sem volt még Kero, csak egyszerűen Gábor. Boldog és gondtalan időszak volt az számomra, sok mindent megtanultam közben önmagamról, a színházról és a világról. Épültem, fejlődtem. Valószínűleg más ember lennék most, ha ez kimarad az életemből. A tanultakat alkalmazhattam a későbbiekben tanárként, amatőr színpadi rendezőként és cégvezetőként is. Nem lehetek eléggé hálás mindazért, amit azokban az években Kerényi Miklós Gábortól és a színházi csoporttól kaptam.

És hogy miért is éreztem szükségét annak, hogy ezeket leírjam most? Ráadásul a saját, egyáltalán nem a nyilvánosságnak írt, szöszmötölős, mostohán kezelt blogomon? Néhány hete, a körülötte kialakult botrány kirobbanása óta várom, hogy az ünnepelt rendező és színiigazgató közeli barátai, tanítványai, rajongói közül valaki, bárki esetleg óvatosan szóvá teszi, megjegyzi, nyilvánosságra hozza,  hogy dacára vádaknak és facebookos nyílt leveleknek és botránynak, mégis mellette áll, tiszteli és szereti őt. Vártam, de hiába, csak a lapítás megy. Nem hiszem pedig hogy egy annyira moslék emberről lenne szó, akit titokban mindenki gyűlöl, és akik eddig a kezét szorongatták, barátjuknak nevezték, tapsoltak neki, azok ezt mind csupán megfélemlítés hatására művelték volna. Vagy hogy megtévesztette őket és mostanáig azt hitték hogy egy cukorfalat, kenyérre kenhető, finom ember, de most lám  kiderült a csúf igazság...

Nem tagadható, hogy Kerényi egy határozott, domináns személyiség. A színház, az előadás érdekében... Bocsánat, rosszul írtam, a  Színház, és az Előadás érdekében képes durva lenni és erőszakos. Bizonyára voltak olyanok, akiket megbántott, leüvöltött, a lelkükbe gázolt. Kiderült, hogy olyan is akadt, akit  elfenekelt. Ez bizony nem szép dolog. De ne vegyük már egy kalap alá a  martonlászlókkal, akik hatalmukat egyszerűen szexuális zsákmányszerzésre használták. Kerényi nagyvad, de nem szexuális ragadozó.

Ami meg a mókusjancsit illeti, akit az rtl számtalanszor idézett, hogy ő Keronak a barátja, de most bizony kitörölte a számát a telefonjából, ezzel kapcsolatban csak azt tudom mondani, hogy - bár nem hívtam már vagy harminc éve -  de még mindig emlékszem Gáborék Lehel téri lakásának vezetékes számára. Ő meg kitörölte a telefonjából...nahát... most hová szarjak?

 

Nos...hirtelen ennyit szerettem volna leírni ezzel a témával kapcsolatban.

Upssz..még valami azért eszembe jutott. Van azért valami...egyvalami, amit így több mint 30 év elteltével sem tudok feldolgozni és megbocsátani Keronak. Volt egy kis dal, amit írt, és első GT-80-as fellépésemkor kórusban előadtuk az egyik színdarab bevezető jelenetében:

Ez itt a GT-80 csapata,

Reméljük kedvünk rátok ragada,

Ezért hát kérünk néző tapsra fel,

Mert különben jó kedélyünk elszelel !

Ez a "ragada"..hát ez nagyon durva volt, talán ezt mégsem kellett volna...

 

Őze Árpád

A bejegyzés trackback címe:

https://hokiralyfi.blog.hu/api/trackback/id/tr2513277469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Péter Lévai 2017.11.16. 21:48:51

Örülök ennek az írásnak. Egyszerűen azért, mert hozzájárul ahhoz a képhez, ami Kerényi Gábor Miklóst, mint embert egy kicsit érthetőbbé teszi. Mivel tagja voltam a csapatnak, így csak azt tudom mondani, hogy az itt leírtak jól adják vissza Kerényi tehetségét és ellentmondásos személyiségét.
Egy olyan helyzetben, mint amibe jelenleg Kerényi van, hamar kiüresedik a tér. Vannak, akik félelemből, vannak akik utálatból húzódnak hátra. A közvélemény pedig ítéletet mond, és ha kell lincselésre is hajlamos .....
Nem találkoztam Kerényivel és a volt GT 80 -as "színész" társakkal már vagy 34 éve. De azt biztosan mondhatom, hogy életem egyik legszebb korszaka volt Kerényi irányítása alatt belekóstolni a színész mesterségbe, még ha csak amatőr szinten is.

Maria Palik 2017.11.17. 02:59:18

Szia Árpi! Mondják, mi már a XXI. század infokommunikációs világában élünk - EzértAztán 30 év után sikerül is blogolnunk egymással -- pedig hát ha valakitől, Kerótól megtanulhattunk beszélni. Emlékszem a ceruzára a számban, ahogy pörgetem a hangot, arra hogy mindketten akartuk a sikert és tettünk is érte.
Baromira nem érdekelt, hogy ceruza vagy a fakanál van a számban - csak jobb akartam lenni és Ő segített.
Megtanultam, hol van a pont , a vessző és hova tegyem azokat.
Nem volt olyan érintése, amiről eszembe jutott volna a szex vagy erőszak - viszont azt megtanultam - minden egylépés eredményért meg kell küzdenem. Való igaz, Keró mellett nem lehetett nagyobb az egóm mint az alázatom a cél érdekében. Szép éveink voltak akkor és én vállalom - jobb lettem vele/mellette/általa/segedelmével.
Örülök, hogy bátor voltál és megszólaltál.
Köszönöm Árpi és Üdv
Mari

Hókirályfi 2017.11.21. 19:04:01

Szia Árpi, Pető Zsolti arra kér tedd fel a nevében írását a blogodra, nem boldogul a bejelentkezéssel. Mondjuk az írás eléggé "zsoltikás", dehát így gondolja.

Köszönöm:

GG
---------- Továbbított levél ----------
Feladó: Zsolt Peto xxxxxx@gmail.com>
Dátum: 2017. november 21. 11:39
Tárgy: szöveg
Címzett: yyyyyyyyy@gmail.com

Ha ciki azt is mondd meg lszi. Köszi, pzs

_______
Magamis, illetve magamse.

Itt be is kellene fejeznem. A közelebbről érintettek számára, ebben már ugyanis benne lenne, hogy fényesebb éveimben én is odatartozónak (GT csapat) érezhettem magam. És, minthogy jó részt neki is köszönhető, azok az évek élmény és szellemi töltet-gazdagsága a mostban együttérzésem alapozza meg Kerényi Miklós Gábor felé az Árpi által is hivatkozott történésekben. Mivel általában hajlok a megértés irányába a mérlegelés kerülőútjain indulni, pusztán a bizonyos nyílt levél tartalmát figyelve lenne itt még lehetőségem együttérezni, pl. egy sarjadó egyénisége fejlődési ivét korai csírájában ért törést megszenvedővel, de a jelek arra utalnak, meg lennék vezetve, ha azt tenném: mi is a valós történet az ok-okozati síkon? hol rejtezik a történet emberi összetevője? nem akarna (az évtizedek során akart volna akár egyszer is), a mostanra bizonyosan éretté gyógyult jellemének tartása nyújtotta erkölcsi fölény nyugalmával annak a szörnyetegnek a szemébe mondani ezt-azt? csak ez maradt?: a fáradtságot nem ismerő láthatatlan kezecskék által ki tudja honnan-smiért összehordott kavics-kupac jogi bástyának csúfolható árnyékából vagdalózás, mindenfelé, amúgy éles-suhanósan (lásd színpadi fakard)? vagy a drámai érzék kifújt csupán az események időzítésében? Mint ahogy a Magamis oldal irányába ezügyben tett gesztusaim lendülete...

Merthogy ezért a személyes hangvétel, s a Magamse, az érintettség és a tapasztalataim egyeznek Árpi civilizált szavaiban leírtakkal. Akkor meg minek szaporítani azt amiből már eleve sok van? Aki erre jár, és akarja, az érti, ki meg nem, az, meg nem fogja... akárhányan is felszólalhatunk. Csakhogy. (Mindig van egy.) Az érték(té)vesztés okozta űr már szavakért kiált. Lehet csodálni a mozivásznakon a karakterszínész könnyed, s összetéveszthetetlen egyéniség megformáló játékát, bizonyos nézetből csak ambíció kérdése, hogy valaki könnyen a helyébe képzelje magát. A helyébe kerüléshez viszont nem elég egy lámpa alá állni, mégha mondanók rá (sokszor), hogy rivalda. (Értsd: nem a stadion csinálja a focistát.) Ahhoz még a tehetség is kevés - egy egész ipar kell. S iparos mesterek. S könyörtelen sok munka. Az alázat. Persze ezek csak szavak. Még egyszer: kell az, aki e szavakat átviszi az egyéniségeken keresztül, a megjelenítendő valóságba. Nem gondolnám, hogy a hazai palettán dúskálnánk az értékteremtő iparos mesterekben. Most viszont sikerült a tábláról egyet levenni. A másikat püfff, Darwin mester terve kapja. Közben meg, nem tudok szabadulni egy képzelt jelenettől: festett fodros felhővel díszes abroszon ülve lábát lógázó kaján vigyor (Bocsánat mester Mullisch): "Főnök!... ezt a gombot itt meddig csavarjam vissza? Mit szólsz, pauza az inkvizíción? He? Vagy kövezés?" Ezt az érdemtelen darabot (el)nézzük? "Hát a székfoglaló? Te, Főnök! az, meg mikor lesz?" Ki-ki érdemei szerint...

Debreceni Jazz Napok (azidőtájt). Közönség a szokásos, teljesen átlagos egyvelege az életérzést, zenei élményt keresőknek, a bulizni vágyóknak és néhány, az újító professzionalista művészi kifejezésmódjára, egyéni gondolkodásmódjára értő figyelmmel kíváncsi szakmabelinek. A húzó név Cecil Taylor. Az előprogramok között egy Sojka nevezetű lengyel zongorista, akinek fülbemászó frázisait, elsöprő dinamikával ritmizált lüktető tercsorozatait a hallgatóság igen gyorsan befogadta. Olyannyira, hogy a kötelező búcsú rájátszás után, ovációba hajló vastapssal hívta vissza újrázni még egyszer, meg még egyszer, meg mégegyszer... amikor is, a billentyűkre lecsapni kész tenyér vezényelte feszült csendbe egy bulis hang közbe nem vetette sommázatát: "Meddig kell még ezt a popzenét hallgatnunk?" Ezt követően nem volt több vastaps, és játékrontás sem, inkább ébredés-féle.

Szóval, nem tudom, Őze Árpi e távolból indított szavai betölthetik-e a hasonló ébresztés drámai küldetését. De, hogy szükség lenne rá... Az szomorúsággal tölt el, hogy azt a mocskos drámát nincs az a KERO aki helyre tudná rakni. Ahhoz egy RENDEZŐ kellene.
____

Hókirályfi 2017.11.21. 19:25:08

@Hókirályfi: Hmm..Zsoltikám.. :)
Egy ctrl+c - ctrl+v billentyűkombináció segítségével ide került a hozzászólásod. Néhány átolvasás után bizonyos szófordulatok alapján úgy tűnik nekem, hogy a Te hüvelykujjad is felfelé mutat ebben a kib..szott arénában, azonban a kódfejtők még szorgosan dolgoznak, a teljes megfejtés érdekében.

Hókirályfi 2017.11.21. 19:27:22

@Maria Palik: Mari kedves..
Köszönöm támogató szavaidat, jól estek....:)

András Rozsnyai 2017.11.29. 17:36:42

Minap (is) Puzsért hallgattam. A beszélgetés egyik résztvevője hívta fel a figyelmemet -és remélhetőleg még sokakét-egy érdekes részletre ezzel a #metoo dologgal kapcsolatban. Az egész ugyebár egy szélsőségesen liberális kezdeményezés, bizonyos mértékig a genderforradalom egy újabb terméke. Milyen érdeke, hogy ezt figyelembe véve mekkora öngól is egyben a #metoo. Ugyanis a #metoo által megvádolt "erőszaktevők", "hatalmukkal visszaélők" szinte kivétel nélkül a liberális szférából kerülnek ki. Nem mondom én, hogy vigyük át a dolgot politikai színtérre, hisz erkölcsi normákról van szó. Csakhát a társadalompolitika is politika. A #metoo elszabadult, és már halálos áldozata is van. Nem beszélve tönkretett karrierekről, életművekről, baráti, egyáltalán emberi kapcsolatokról. Lehet, hogy aki kitalálta, jót akart, de kiszabadult szellemként már rombol. A kommunizmus, a nemzetszocializmus, a demokrácia, mind magasztos eszmék-ként indultak, majd hatalmasat pusztítottak. A #metoo egy új forradalom, amely már gyalul.
süti beállítások módosítása